Alla inlägg under januari 2009

Av Anneli - 31 januari 2009 17:29


I morse gick jag upp väldigt tidigt för att vara en lördag för att ta ut hundarna på en promenad. När vi kom hem fick de mat och jag gjorde mig iordning för att hämta upp tre andra tjejer för att åka till Alingsås och lyssna på ett föredrag om "hunden i fokus, påverkan el. åverkan" med tre jätte intressanta föreläsare. Kerstin Malm, Björn Forkman och Kent Svartberg.

Föreläsningen varade hela dagen från kl. 10.00 till kl. 17.00 Alla åhörare satt som klistrade i sina bänkar och lyssnade på dessa tre talare. Det var väldigt intressant och lärorikt.


Av Anneli - 30 januari 2009 19:28


Tog ut lite flex i eftermiddag för att komma hem i någorlunda tid för att hinna ut och gå med hundarna innan det blev mörkt.

Molly och Lily packades in i bilen och så åkte vi till skogen där vi gick en promenad innan vi körde vidare till klubben där vi mötte upp Eva och hennes russlar.

Eva tränade agility och själv tog jag ut Molly som fick ett bruks pass. Idag funkade hoppet jätte bra. Linförigheten var kanon likaså platsläggande under gång. Apporteringen gick inte alls. Molly sprang ut för att hämta apporten med slog nog i en tand i apportbocken för den ville hon inte komma in med.

Körde sedan några agility hinder svängar och däcket när Eva tränade lydnad. Molly var jätte pigg och glad. Hon var som en kanon runt hindren.


Efter det hämtade jag Lily som jag tränade lydnads ettan med. Vi håller på att finslipa linförigheten eftersom Lily gärna vill gå lite framför mig och titta bakåt. Platsläggande under gång och inkallningen var jag jätte nöjd med. Sedan gjorde Eva och jag en platsläggning ihop med Lily och Amy.


Efter det fick Lily också hoppa några agility hinder och ta däcket några gånger innan hon fick vila i bilen.


Tog ut Molly igen för att göra en budföring. Det har vi inte gjort sedan 2004. Eva och jag stod på ca 40 meters avstånd ifrån varann och första kommadot "marsch" fick jag säga ihop med handtäcken och Molly for iväg och satte sig bredvid Eva som kommenderade henne tillbaka till mig. Tredje gången behövde ingen av oss visa med handen utan Molly sprang fram  och tillbaka och satte sig bredvid jätte bra. Så nöjd jag var med vår träning.


Eva åkte med mig hem och sedan tog jag med Maja som väntat på oss och så gick Eva och hennes hundar,  Maja och jag på en timmes promenad.


Imorgon bitti skall ett glatt gäng från brukshundklubben och jag åkte till Alingsås för att höra på en föreläsning om "hunden i fokus" påverkan el. åverkan. Det skall bli väldigt intressant.

Av Anneli - 28 januari 2009 21:03


I eftermiddag åkte jag snabbt till skogen med alla hundar för att gå en sväng innan vi skulle till klubbben för att träna lite grann.

Hundarna sprang och lekte på ängen som de brukar innan vi går vår runda, Lily och Maja jagade runt och lekte på ängen medans Molly mest sprang runt och inspekterade alla lukter.

Körde sedan till klubben när det fortfarande var ljust ute och hann träna både fotgående, framförgånde (en ren katastrof idag), läggande under gång och hoppet med Molly. När dessa moment var klara fick Molly på sig utställnings kopplet och sedan tränade vi lite ringträning och uppställning. Jag tycker verkligen att hon var super fin.


Nästa hund ut på plan var Lily som fick köra lydnads ettan och lite olika klicker moment. Sedan fick hon hoppa några agility hinder och till sist fick hon också på sig utställnings kopplet och fick trava runt och ställas upp. Hon var ockå jätte pigg och glad.


Maja som suttit i bilen fick komma ut och med henne tränade jag fot och lite fotgående, ligg, sitt och några inkallningar. Några hopp genom däcket och lite uppställning.

Av Anneli - 27 januari 2009 20:12


Tittade in på cocker klubbens hemsida och såg att min lilla Lily hamnat på 16 tonde plats och Molly på 17:onde plats på årets agility cocker.

Det blev inte så många agility tävlingar som jag egentligen planerat men nu skall jag försöka att åka på några fler i vår och sommar.


Lily kanske också skall få starta i någon lydnads klass och Molly eventuellt i någon spår tävling om vi kommer med.

Av Anneli - 26 januari 2009 18:26


I går åkte Molly och jag till Tord på Line Sam för att hälsa på och få lite hjälp med pälsen. Tanken är ju att jag skall försöka ställa ut Molly några gånger i år för att hon skall få sitt Nvch. När vi åkte därifrån var det en betydligt mindre Molly som följde med hem. Idag när jag varit ute och gått med alla tre så är hon minst av dem alla.

Tusen tack till en jätte bra uppfödare som tar sig tid och hjälper till även fast schemat är så fullspeckat.

Av Anneli - 24 januari 2009 14:14

I förmiddags har Molly och Maja fått träna lite uppletande med tre föremål ute på en stor äng. Molly fick också träna framförgående, fot, inkallningar (25 m) och apportering. Maja körde jag lite vissel pipa inkallningar på och Lily fick sedan ett klicker pass.


När vi tränat klart gick vi en halvtimmes promenad innan vi åkte till en kompis som har ett hundpensionat här i trakten. Där fick hundarna träffa en jätte snäll riesen hane som de aldrig träffat förut. När vi väl var där så gick vi ännu en promenad i skogen med alla hundarna och jag fick även se hur hundarna på pensionatet har det. För tillfället var det 7 hundar inhyrda över helgen. Ja ... dit kommer vi att åka fler gånger för att vänja mina tjejer vid pensionatet om det skulle vara så att vi skulle åka bort någon gång så är det bra att ha någonstans där de kan vara och känner sig hemma.

Av Anneli - 23 januari 2009 22:49

I går kväll var Lily och jag på brukshundklubben för att för andra gången vara med på klicker kurs för Ann-Louis Ryrvik från canis.

Den här gången fick vi lära in lite nya moment såsom backa, ligg och sitt, fjärren och Lily och jag försökte oss också på att snurra. Det var en jätte kul kväll ihop med alla andra.

Av Anneli - 20 januari 2009 14:24

Har börjat fundera på att ta upp träningen med Molly och bruks biten igen. Så i går var jag iväg och tränade lite grann. Vi försökte oss på framförgåendet och apportering och Molly har inte glömt allt som vi lärde oss 2004 när vi höll på med lite bruks. Det året gick vi både apell spår och lägre klass spår där hon blev godkänd. Så idag tittade jag igenom hennes protokoll och såg att de poäng som vi hade då kanske inte är så omöjliga att föröka att slå. Lite taggad blev jag så nu skall vi försöka att träna lite grann och kanske..... kanske vågar vi oss på ett lägre klass spår i år om vi kommer med någonstans. Det svåraste som jag tycker är krypet och en snygg apportering. Men vi får väl se.

Lagt in en ny länk som går till Ingunn Morseth i Norge och hennes jätte fina hundar på kennel Hotsteps.

Ovido - Quiz & Flashcards