Alla inlägg under december 2009

Av Anneli - 31 december 2009 20:34

  

Melwin, Maja, Lily och Molly


Ja... då var det årets sista dag och det känns lite vemodigt att lämna det bakom sig.

I kväll så sitter jag ensam hemma, inte mig emot... Men Pelle har gått till jobbet för han jobbar natt skift, Frida är på fest med sin pojkvän och Emma har precis gått iväg med sina tjej kompisar till en annan fest. Själv så skall jag fixa lite med Mollys päls hade jag tänkt och vara vaken tills barnen kommer hem.


Vi har ätit nyårs "supe" ihop innan jobb och fester och haft en fin dag. Körde Frida och Jonas till festen som de skulle på och fastnade mitt i stan där kommunen hade ordnat en stor raket fest med smällde och en massa raketer.

Undra vad alla dessa människor kom ifrån, har aldrig sett så många folk mitt i stan förute. Det var ett hiskligt väsen och en massa fina raketer men jag är inte så mycket för sådant.

Tänker på alla stackars djur som mår så dåligt av alla dessa raketer och smällare. Molly, Lily och Maja är inte berörda utav det men de stannar också hemma och ligger och sover men det finns ju så många andra. Nere på stan fanns det faktistk de som hade med sig sina hundar ute för att kolla på raketerna.


I förmiddags var jag ute och gick med Siw och Melwin och tog en del kort på hundarna. Vi försökte också filma när de sprang i snön men de var ingen som var så intresserad av att springa utan de hölls sig mest runt våra ben så de blev inte någon film.

I eftermiddags har jag och hundarna träffat en annan hundkompis som föder upp svart risen och dvärg snauzer. vi tog oss en lång promenad hemma hos henne med alla hundar och Maja fann en ny liten kompis i en 10 månaders dvärg snauzer.  Ja.. det har varit en bra, kall  dag och vi har haft -12 grader,  nu är jag ledig i ytterligare 4 dagar. Vi skall ta det lugnt och träna lite lydnad hade jag tänkt.


Önskar alla ett GOTT NYTT ÅR!

Av Anneli - 27 december 2009 17:43

I brist på egna bilder på hundarna så måste jag bara lägga in det här underbart fina kortet som jag fick av Eva Gilljam idag på Håkan och deras katt. Den är ju bara sååå jätte fin.

  

Annars så har jag i morse gått en två timmars promenad med Lily och Molly och när jag kom hem så tog jag Maja på samma runda men då kom även en kompis med och gick med sina hundar. Jag tycker det är lite lättare att ha två hundar lösa än alla tre.

Maja vill ju gärna sticka efter harar om dessa dyker upp och då drar hon även med sig Lily som inte är sen på att hänga på.


Därför så försöker jag gå med Molly och Lily ensamma ibland så att de får gå lösa hela vår promenad och att även Maja får egen tid och gå lös. Nu har jag rätt så ont i ryggen eftersom man spänner sig för att inte halka.


På promenaden mötte vi även Siw och Melwin och Mariann med Cajann. Så det blev många hundar tillslut.


Nu skall jag gå kvällspromenaden med alla tre, sedan är det kvällsmat och lite lugn och ro innan det är dax att packa jobbar väskan för imoron börjar jag arbeta igen.

Frida är på bio med farmor och Emma är i Stockholm och hälsar på min pappa. Det var världens snöoväder när vi körde henne till bussen i lördags middag och bussen blev en och en halv timme försenad till Stockholm.


Nu är det minus grader här hemma så då är det lättare att gå med hundarna. Rätt så jobbigt när det är mycket snö och plusgrader eftersom det fastnar så mycket snö i pälsen.

Ha en trevlig kväll

  

Av Anneli - 20 december 2009 11:21

  

Nu har också vintern kommit till oss i Lysekil. Vi har ca 9 minus grader och rätt så fint kallt blåsfritt väder idag. Nackdelen med den här årstiden är den att det är svårt att vara ute  och gå med hundarna. Det fastanar snö mellan trampdynorna som gör så att de får små isklumpar emellan tassarna så man får stanna och ta bort. Nu har jag i och för sig köpt ett spray som jag spreyar på innan vi går iväg och det är rätt så bra. Men i stan så saltar de så vansinnigt mycket så både Molly och Lily måste man stanna och borsta bort saltet från tassarna många många gånger under promenaderna. Maja bryr sig inte så mycket men det händer att jag får hjälpa henne med. Vi började gå i stan för det var ju så mörkt i skogen på kvällarna men jag får nog ta på pannlampa och gå till skogs efter jobbet iallafall eftersom där ligger det inget salt.


Nu har vi precis kommit in från en två timmars lång runda, familjen sover, Pelle har jobbat natt så han får sova några timmar till, Emma var i göteborg med en kompis i går kväll och gick på Lisseberg och såg julmarknaden där. Frida och jag var iväg och köpte julklappar. Vi hade en heldag, bara vi två. Först var vi i Uddevalla och köpte en fåtölj på Mio möbler, sedan åkte vi till Trollhättan och köpte några julklappar och åt även på Max. Det var första gången jag var på Max och åt hamburgare. När vi tyckte vi hade gjort Trollhättan körde vi vidare till Ikea i Göteborg, kom lite fel eftersom jag inte kört åt det hållet förut så vi hamnade i Surte och fick vända och köra tillbaka till Kungälv för att komma ut på E6:an. Men det gick bra och vi kom till slut in på Ikea och fick handlat ett nytt soffbord, en matta, ett sidobord + diverse småsaker. Nu är vård vardagsrum iordning inför jul.


Nu arbetar jag bara måndag och tisdag den här veckan och är sedan ledig i några dagar. Hade tänkt att jag skulle försöka träna med hundarna lite var och en under de här dagarna och ge var och en "egen" tid.


Nu vaknar barnen så nu skall vi fika en stund ihop.

  

Av Anneli - 14 december 2009 22:19

Maja och hennes syskon

     

Foto: Marie Loré


Ja... då har jag då äntligen uppdatera min hemsida om vår efterlängtade och planerade valpkull. Vi har haft lite strul med den nya datorn men nu hoppas jag att det skall vara löst för den här gången.


Har lagt in bild och stamtavla på länken planerade valpar 2010. Vilken stilig och trevlig hane vi valt åt Maja, förhoppningsvis tycker hon detsamma.....  


Jag hade hoppats på att hon skulle börja löpa nu eftersom Lily löper. Men icke.... inte Maja inte..... men vi får bara vänta och se när det blir och jag tror att det blir någongång till våren.


Lily är idag på 14:onde dagen av sitt löp och är så kär i Maja och vill hemskt gärna hålla sig intill och nära. Väldigt kelen och gosig och ligger på min arm på natten. Vår lilla docka....


Annars så har vi köpt en friggebod som kommer vilken dag som helst. Meningen var att där skulle jag ha mina trimmsaker och även valprum när den tiden kommer. Men min käre make tyckte att det skulle bli väldigt trist om jag skulle tillbringa alla kvällar där så nu har vi röjt upp i ett annat rum inne i huset och ställt iordning, både till valprum och trimmrum.


Våra nya möbler är här så till helgen blir det att åka iväg och köpa matta och soffbord för det vi har passade ju inte in... det ena drar med sig det andra. Frida skall uppträda i Mölndal i slutet av veckan med sin dansgrupp så den här gången har jag laddat kamera och videon för att kunna filma "hela" föreställningen.





Av Anneli - 5 december 2009 17:14

  


Idag fyller Lily och hennes tre syskon 5 år. Det är inte klokt vad tiden går och jag tycker inte det var längesedan som hon var ett litet knyte som ploppade ut. Grattis gumman och alla syskon på fördelsedagen.



Av Anneli - 2 december 2009 20:09

Ja.. då har vi alltså varit och inhandlat en ny dator. En liten stationär dator med en 21" skärm. Jag är så nöjd med den men har inte lagt in några programm i den ännu. Jag har inte arbetat i Vista förut så vi har köpt Microsofts senaste version som ännu inte dykt upp i brevlådan. När det kommer och allt är inkört från den skivan så skall jag börja lägga in grejer och programm igen. Men tills dess så har jag inte tillgång till min hemsida.


Nu har det gått rätt så lång tid sedan senaste uppdateringarna men på hundfronten så ligger vi lågt. Inte mycket till träning förutom att jag varit på klubben på helgerna och tränat lite. Både lydnad och lite agility. Vi tar igen oss lite grann i vinter så som vi brukar efter en hektisk vår, sommar och höst.


Det är en mörk tid nu och våra prommenader blir inte så mycket i skogen längre utan tillbringas mest i stan på eftermiddagarna. Helgerna har vi gått i skogen ihop med Siv och Melwin, annars så är det stan som gäller.


  


Förra tisdagen var jag hos veterinären och tog bort några ålders vårtor på Molly, en satt så illa till vid hennes ena öga så den ville jag verkligen ha bort och vi tog även bort tandsten. Nu har hon så vita fina tänder igen.



Imorgon skall jag och min mamma ta oss en tur till Ikea och se på lite soffbord och annat, sedan skall vi köra till landvetter och hämta hem Frida med pojkvän, då har de varit i Eygypten en vecka. Tiden går fort och de har haft det jätte bra. 30 grader varmt på dagen, ridit på kameler, åkt på safarie utflykt och snorklat i havet.


På fredag skall vi hämta vår nya soffa så till helgen blir det nog lite städ och iordning ställande av vardagsrummet med nya möbler. Kanske lite träning av Molly och Maja på klubben får hinnas med.


Nu skall jag hjälpa Emma med svenska läxan. Ha en trevlig kväll alla blogg besökare.

Ovido - Quiz & Flashcards